Danser Igor Shyshko tast, op de tonen van contratenor Logan Lopez (soloist bij De Munt), de limieten van lichaam en geest af in een dansopera. Hoe bevrijden we onszelf van het juk dat we ons lichaam opleggen? En is spirituele verlichting, eens bereikt, droom of realiteit?

 

Sinds het bijbelse begin der tijden halen we onszelf schaamte op de hals. De eerste beet in de verboden appel symboliseerde de val van de mens. Die appel stond voor kennis, seksueel plezier, vrouwelijkheid, onsterfelijkheid, … Door eruit te happen konden Adam en Eva, en de mensheid met hen, niet langer onwetend en schaamteloos door het leven gaan.

En zo speelt het lichaam in vele – indien niet alle – religies en ideologieën een hoofdrol. Het wordt vaak onderworpen aan strenge regels, restricties en rituelen. We ontzeggen het voedsel, geselen het, putten het uit, als boetedoening, reiniging of initiatie. We dompelen het in water onder, zingen, dansen, verhullen of onthullen het, … Op zoek naar een zaligmakende staat … Of om de onbenulligheid van het menselijke bestaan te vergeten?

Maar wat als we het lichaam anders bekijken? Als het kind van onze ziel. Als het vehikel dat onze ziel draagt en transporteert? En ons dus in contact brengt met een diepere en andere vorm van bewustzijn, die losstaat van elk werelds fenomeen. Wat als we binnenin onszelf op zoek gaan naar verlichting, in plaats van het in uiterlijk vertoon te zoeken?

Malus_Persdossier

Mooie persartikels over Malus van de hand van dansdeskundige Lieve Dierckx in Pzazz en socioloog Rudi Laermans in e-tcetera via resp. de volgende linken: e-tcetera,  PZAZZ.

BIO’S

Igor Shyshko studeerde vier jaar dans aan de Universiteit voor cultuur in Wit-Rusland en werd daarna aangenomen bij P.A.R.T.S., de school voor hedendaagse dans in Brussel. Na zijn studies begon hij bij Rosas te dansen. Na tien jaar bij het gezelschap, werd hij freelancer en werkte hij samen met choreografen als Arco Renz, Michèle Noiret en Marc Vanrunxt (Kunst/Werk). Sinds 2017 maakt hij bovendien deel uit van de Kunst/Werk-satellieten. Samen met KVS-gezicht Moya Michael creëerde hij het stuk Darling, waarin de Zuid-Afrikaanse Moya en Igor van Wit-Russische afkomst hun persoonlijk verhaal en de geschiedenis van hun voormalige omgeving naar het podium vertaalden. Later werkte Shyshko samen met Tale Dolven aan de nieuwe danscreatie PrecarryUs, die als uitgangspunt (o.a.) de bewegingsmogelijkheden onderzoekt van mensen met het Guillain-Barré-syndroom – een aandoening die het moeilijk maakt voor het lichaam om in balans te blijven.Naast zijn artistiek werk is Shyshko steeds actief geweest binnen zijn yogapraktijk en volgt en geeft hij hier eveneens workshops rond.

Logan Lopez Gonzalez is een Belgische contratenor. Hij studeerde aan het Koninklijke Conservatorium in Bergen met Axel Everaert en aan de Royal Academy of Music in London, met Michael Chance en Alex Ashworth. Hij is een laureaat van de MM Academie van de Munt en vervoegt dit seizoen de prestigieuze National Opera Studio in Londen.Hij debuteerde in de Munt in Janacek’s Cunning Little Vixen, in een regie van Antonello Manacorda. Later leidde een ontmoeting met Philippe Jaroussky hem naar de Opera van Nantes waar hij optrad als Amore in Monteverdi’s Coronation of Poppea, in een regie van Gianluca Capuano, Moshe Leiser en Patrice Caurier.Sinds 2019 toerde hij Europa rond met de immersieve opera Be My Superstar, een creatie van LOD Muziektheater. In seizoen 2020-2021 speelde Logan Oberon in Britten’s A Midsummer Night’s Dream, in een regie van Sian Edwards, aan de Royal Academy in Londen. Hij kreeg ook de kans om met Romeo Castellucci te werken aan BUSTER voor kunstenfestivaldesarts en speelde Pastorello in Puccini’s To s c a, in een regie van Alain Altinoglu in de Munt.

Alain Franco is geboren in Antwerpen. Hij studeerde af in piano en muziektheorie in België en Tel-Aviv en behaalde daarnaast ook een ma-na-ma aan het Ircam-EHESS Instituut van Parijs in 20ste-eeuwse muziekwetenschappen. Zijn oprechte interesse voor Hedendaagse Muziek en Kunst (zowel als pianist en dirigent) resulteerde voornamelijk in samenwerkingen met toonaangevende ensembles en musici in Europa, waaronder het Ensemble Modern uit Frankfurt, Ictus uit Brussel, L’Orchestre Philharmonique Royal de Liège (OPRL), L’Orchestre de l’Opéra national de Lyon, Brussels Chamber Orchestra en het oh ton-Ensemble uit Oldenburg. Daarnaast – en als esthetische en artistieke uitbreiding van zijn praktijk – ontwikkelde hij geleidelijk aan een originele en specifieke reflectie over representatie en performance. Dit leidde tot artistieke samenwerkingen met performers, choreografen en theaterregisseurs zoals Anne Teresa De Keersmaeker, Meg Stuart, Thomas Plischke, Kattrin Deufert, Jan Lauwers, Romeo Castellucci, Isabelle Schad, Benjamin Vandewalle, Arkadi Zaides, Daniel Linehan, Karim Bel Kacem, Stefan Prins, Laure Prouvost en Maud Blandel. Hij geeft regelmatig les aan de school voor hedendaagse dans P.A.R.T.S in Brussel en is ook gastdocent aan het HZT in Berlijn. Daarbovenop werkt hij als musicus, performer en muziekdramaturg voor verschillende podium- en choreografische projecten. Hij woont in Brussel en Berlijn.

 

Credits

CHOREOGRAFIE & DANS Igor Shyshko

CONTRATENOR Logan Lopez

MUZIEKDRAMATURGIE & MONTAGE Alain Franco*

SCENOGRAFIE & KOSTUUMONTWERP Katleen Vinck

LICHTONTWERP Caroline Mathieu

ARTISTIEK ADVIES Marc Vanrunxt

PRODUCTIE Kunst/werk & KVS& MM Academy (De Munt)

ILLUSTRATIE Elliot Z

www.kvs.be