In 1998 maakte Marc Vanrunxt de solo Private Collection voor Eva Kamala Rodenburg, die sindsdien geregeld in zijn groepschoreografieën (o.a. Raum en showtitle #63 BLACK MARK) voorkomt. Tien jaar later buigen ze zich opnieuw over de zelfreflexieve vraagstellingen en paradoxen achter Private Collection.
Veel schilderijen of sculpturen hebben zich een weg gebaand naar het collectieve geheugen ook al zijn ze in privé-handen. De catalogusversie, de affiche, de postkaart, de internetafbeelding zijn allen gemeengoed, maar de materialiteit van het object niet. Wat is de verhouding tussen privé, publiek, origineel en afbeelding in een dansvoorstelling? Hoe democratisch is de toegang tot het theater? Hoe schrijft een dansvoorstelling – zoals bijvoorbeeld Private Collection – zich in in de publieke verbeelding? Wat is de materialiteit van dit vluchtige medium en in wiens bezit is het?
Met Extraction maakt Marc Vanrunxt geen reconstructie van de solo uit 1998, maar wil hij het werk overschilderen, de essentie eruit puren, Eva Kamala Rodenburg nog mooier en gesofisticeerder voorstellen. Haar lichaam wordt het projectievlak van ons verlangen – we verlangen niet naar haar als persoon, maar naar de aandacht en de zorg die haar heeft gemodelleerd tot deze verschijning. De choreografie is een moulage, een exclusief patroon dat resulteert uit maatwerk, een luxegoed dat met de uiterste zorg en precisie wordt geëxtraheerd uit de danser.
Marc Vanrunxt laat geregeld inserts toe in zijn werk van beeldende kunstenaars of muzikanten. Voor Extraction werkt hij samen met de fotograaf David Bergé en met artistiek medewerkster Myriam Van Imschoot. Samen delen ze een fascinatie voor het monochroom, het eenkleurige vlak dat we – ondanks zijn abstractie – als des te reëler ervaren, precies omdat het geen afbeelding is van iets buiten zichzelf en ook niets anders kan worden dan de materialiteit die het is.
Tekst: Kristien Van den Brande
Credits
Marc Vanrunxt choreografie
Eva Kamala Rodenburg dans
David Bergé artistiek medewerker
Stef Alleweireldt licht en techniek
Marie-Anne Schotte coach
Inge Grognard make-up
Kostuum Uit collecties Maison Martin Margiela
Muziek Robert Ashley, In Sara, Mencken, Christ and Beethoven There Were Men and Women (1974) – PINK FLOYD, Atom Heart Mother (1970)
Productie Kunst/Werk
In samenwerking met Kaaitheater en Vooruit
Met de steun van de Vlaamse Gemeenschap