recensie Atmosphere

DANS

De ziel van Istanboel

Charlotte De Somviele over Atsmosphere van Marc Vanrunxt in deStandaard 31 OKTOBER 2015

Vorig jaar trok Marc Vanrunxt naar Istanboel op zoek naar de ziel van de Turkse dansscene. Atmosphere is het resultaat van die ontmoeting. Ondanks de titel krijgen we het prachtige nummer van Joy Division niet te horen, wel een eclectisch muzikaal palet, variërend van een dissonante compositie van Ligeti tot repetitieve elektronica en zelfs een vleugje metal. Ja, de iPod van Marc Vanrunxt willen we wel eens lenen.

Openen doet sopraan Els Mondelaers. Zeker tien minuten lang blijft ze de zin ‘It’s alright’ herhalen, als een troostliedje voor het publiek. Je verzet je tegen de tijd die langzaam uit je vingers glipt, om je vervolgens over te geven aan de duur ervan. Wat een rustgevend gevoel.

Ondertussen doorkruisen vier dansers behoedzaam de scène, die vol ligt met confetti, net zo kleurrijk als hun statement pieces van Vivienne Westwood. Ze gaan op de grond zitten en verstenen, waarna ze een ander plekje uitkiezen om opnieuw in zichzelf te verdwijnen.

Tijd en ruimte, het blijven de parameters van Vanrunxts werk. Het gaat niet per se om wat de dansers doen, maar om hoe ze het doen. Die aandacht zoeken de vier elk op hun manier op: de twee mannen gracieus en beheerst, de twee vrouwen vol overgave.
Hun karakters zijn even divers als de tijdelijke atmosferen die Vanrunxt creëert. Het mooie is dat de choreograaf hun persoonlijkheid niet maskeert, je ziet vier dansers die op zoek zijn naar een eigen stem. Veeleer dan een klassieke groepschoreografie toont Atmosphere vier parallelle solo’s die zich net iets te onafhankelijk van elkaar ontvouwen. Ergens zoekt Vanrunxt die breuklijnen ook bewust op.

Zo methodisch als zijn focus is op tijd en ruimte, zo dramatisch zijn muziek en licht die telkens van intensiteit veranderen. -Atmosphere is in die zin tegelijk consequent en open, tegelijk verstild en vurig. Het toont dat Vanrunxt en zijn jonge dansers elkaar in het midden hebben gevonden.