Love Song

2014

Love Song is een grote optelling. ChampdAction, deBuren, M HKA en Objectif Exhibitions vroegen onder andere Marc Vanrunxt mee toe doen aan dit project. Elke participant kreeg van de organisatore per post een compact opnameapparaatje. Zij maken daarop een opname van hun 'love song', en sturen het apparaatje terug. Elk krijgen ze ook een paar bijkomende toestelletjes, die ze op hun beurt aan anderen kunnen toesturen. Van 20 tot 21 september zijn de 3000 apparaatjes dan terug in M HKA, als de 11de editie van Time Canvas.
Als het universele van de love song de sleutel is tot zijn populariteit, en die populariteit leidt tot zijn enorme verspreiding, blijft er dan nog iets over van zijn betekenis en impact? Wat is een love song? Tot wie richt hij zich, en voor wie is hij bedoeld? Waarin is zijn affect gelegen?
Voor het beantwoorden, of tenminste het ervaren van die vragen, biedt de uniformiteit van ons toestelletje een egalitair productieapparaat dat een collectieve verscheidenheid aan interpretaties toelaat, een lakmoesproef, een temperatuur. De diversiteit vergroot nog door de gedecentraliseerde en rizomatische selectieprocedure die disparate netwerken verbindt en exponentieel vergroot. En dit alles binnen een opmerkelijke economie: de goedkope apparaatjes functioneren dubbel, zowel opname als weergave. Plaats en tijd zijn geen obstakel, vermits we enkel werken via posttrajecten en adresboeken.

Ook al bevatten ze slechts een opname, de compacte apparaatjes worden vastgenomen en tegen het oor gehouden, een intieme nabijheid. Het indrukken van de ‘play’ knop biedt de luisteraar een evocatie van de performance van de auteur. Eén op één, individueel gepikt uit het rumoer van vele. Uit de 3000 opnames op 3000 dragers laat elke boodschap laat zich apart uitfilteren.